Historical picture Foreseen by Abinee back in 1989, in the document “An Alert to the Nation”, the power cuts did not happen by chance. They resulted from a combination of growing demand and stagnant offer. The successive crises of the decades of 80 and 90 substantially reduced the investment capacity of the public sector. Without resources the sector grew only marginally, below the country’s needs. The period of greatest growth in the sector of power generation, transmission and distribution occurred especially during the seventies, when grand projects such as the hydroelectric plants at Itaipu, Xingó and Tucuruí arrived on the scene. This investment process was financed by public funds and foreign loans. The State was at the head of this program through Eletrobrás and its subsidiaries. The strong presence of the state, mainly as from the sixties, signaled a change in the model in force throughout the first half of the 20th century. Two big international companies, Light and Amforp, were little by little taking control of innumerous lesser-sized concessionaires, and in the forties detained absolute control of the generation and distribution of electrical power in the country. The situation began to change starting in 1945, with the creation of the Federal government’s first electrical power company, the Companhia Hidrelétrica do São Francisco (CHESF), which showed the intention of the Brazilian State to assume more responsibilities in this area. During the Vargas government new measures were adopted in this same direction. Eletrobrás was created, whose effective beginning of operations would only occur in 1962, and a specific tax was levied for the sector. Quadro histórico Previsto pela Abinee já em 1989, no documento “Alerta à Nação”, o apagão não aconteceu por acaso. Resultou da combinação de dem anda em crescimento e oferta estagnada. As crises sucessivas das décadas de 80 e 90 reduziram substancialmente a capacidade de investimento e financiamento do setor público. Sem recursos, o setor cresceu marginalmente, abaixo das necessidades do País. O período de maior crescimento do setor de geração, transmissão e distribuição de energia aconteceu especialmente na década de 70, quando entraram em cena projetos grandiosos, como as hidrelétricas de Itaipu, Xingó e Tucuruí. Esse processo de investimentos foi financiado com recursos públicos e empréstimos externos. O Estado estava à frente desse programa, por meio da Eletrobrás e suas subsidiárias. A forte presença estatal, principalmente a partir da década de 60, sinalizou uma mudança no modelo vigente ao longo da primeira metade do século 20. Duas grandes companhias internacionais, Light e Amforp, foram aos poucos assumindo o controle de inúmeras concessionárias de menor porte, chegando, na década de 40, a deter o controle absoluto da geração e distribuição de energia elétrica no País. A situação começou a mudar a partir de 1945, com a criação da primeira empresa de eletricidade do governo Federal, a Companhia Hidrelétrica do São Francisco (CHESF), que demonstrou a intenção do Estado brasileiro de assumir mais responsabilidades nessa área. No governo Vargas, novas medidas foram adotadas na mesma direção. Foi criada a Eletrobrás, cujo início efetivo de operações só ocorreria em 1962, e instituído um imposto específico para o setor. Hidrelétrica de Itaipu à noite. Itaipu hydroelectric power plant at night. 75 Ab i n e e 45 ye a r s - Th e Vo i ce o f t h e E l e t r i ca l a n d E l e t r o n i c s I n d u s t r y o f B ra z i l
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY5NTk=